divendres, 7 de febrer de 2014

Crònica de la concentració contra la pujada del preu del transport públic

Un centenar de persones s'han concentrat aquest dimecres 5 de febrer al vespre a l'estació de rodalies de Granollers Centre dins de la convocatòria de protesta a tot l'àmbit metropolità contra la pujada de les tarifes de transport públic realitzada per la Plataforma #StopPujadesTransport. Organitzacions com l'Assemblea d'aturades de Granollers, Arran, l'Assemblea Llibertària, la CNT, la CUP i l'Esquerda han secundat la protesta . L'acció s'ha realitzat simultàniament a una quarantena d'estacions de tren i de metro com per exemple Cardedeu, la Garriga o Mollet-Sant Fost.

La protesta, que ha començat a les 19 hores, ha durat una hora i ha comptat també amb el suport d'un nombrós grup de persones participants a la protesta convocada a Cardedeu, que després de la seva concentració han baixat en tren a sumar-se a la de Granollers. L'acció, realitzada simultàniament a 46 estacions de rodalies i metro a Barcelona i a l'àmbit metropolità ha reclamat a l'ATM la retirada de les tarifes de 2014 i la congelació del preu del transport d'acord amb les tarifes de 2013. Aquesta reclamació inclou també que la congelació vagi acompanyada de la convocatòria d'una taula social que replantegi tarifes i criteris. La protesta és la setena que convoca la plataforma #StopPujadesTransport des que l'ATM va donar a conèixer al desembre la pujada de tarifes.
Aquesta pujada del preu del transport implica un nou desafiament cap als veïns i usuaris, que observen que mentre l’Administració retalla serveis, retira ajudes i desnona famílies, castiga la gent que utilitza el transport públic, l’únic del qual disposa per anar a estudiar, treballar o per cercar feina.
Un servei públic que funciona com una empresa
El bitllet més venut, la T-10, ja té un cost de 10,30€ (1 zona) i 43,55€ (6 zones). Això significa un 5,10% i un 4,9% més que l’any anterior, respectivament, i un 71% més que fa deu anys. La T-50/30 ja costa 42,50€ (1 zona), una pujada del 8,4%. Aquest augment continuat de les tarifes que afecta a totes les zones i molt per sobre dels increments de l’IPC, converteix el transport públic, pagat per tothom a través dels impostos, en un luxe per als usuaris i en un autèntic transvasament de fons públics cap a les empreses que el gestionen.
A mode d'exemple, una persona que utilitza cada dia el tren i el metro per anar de Granollers a Barcelona a treballar o estudiar amb una T-50/30, el canvi de tarifes de l'ATM li està suposant una pujada de gairebé 35 euros més al mes, respecte el 2006, en despesa de transport. El mateix passa amb una persona usuària habitual dels autobusos urbans de Granollers o que vagi cada dia de Granollers a Les Franqueses: per cada 10 viatges amb una T-10 (5 d'anada i cinc de tornada per exemple) ha de pagar un 3,65 euros més que el 2006.





Cap comentari:

Publica un comentari